Maluch przed telewizorem to uczeń w opałach

Im więcej telewizji ogląda małe dziecko, tym większe ryzyko problemów szkolnych oraz zdrowotnych czeka je w wieku 10 lat – dowiedli naukowcy, o czym informuje BBC. Jeśli telewizja jest niezbędna, dawkujmy ją dzieciom, dobierając odpowiednie dla wieku programy edukacyjne.

Skutki przesiadywania przed telewizorem we wczesnym dzieciństwie odezwą się mniej więcej u dziesięciolatków.

Maluchom wychowanym na TV będzie gorzej szło w szkole, będą też częściej sięgać po niezdrową żywność – wynika z badania naukowców z uniwersytetów: Michigan i Montrealu, realizowanego w ramach Quebec Longitudinal Study of Child Development Main Exposure. W trakcie badania naukowcy pytali rodziców 1300 dzieci, jak wiele telewizji dziecko oglądało przez kolejne dwa lata i pięć miesięcy życia albo przez cztery lata i pięć miesięcy.

Okazało się, że dwulatki zasiadały na telewizyjne seanse przeciętnie nieco mniej niż dziewięć godzin tygodniowo. U czterolatków było to średnio niespełna 15 godzin. Jednocześnie 11 proc. dwulatków i 23 proc. czterolatków oglądało TV dłużej niż zalecane maksimum (dwie godziny dziennie).

Te same dzieci zbadano ponownie, gdy miały po dziesięć lat. Nauczycieli proszono o ocenę ich szkolnych osiągnięć i zachowania. Brano pod uwagę ogólny stan zdrowia i wskaźnik masy ciała.

Okazało się, że dłuższy czas spędzany przed telewizorem w wieku dwóch lat owocował niższym poziomem zaangażowania szkolnego i gorszymi wynikami z matematyki. Dzieci te są też mniej aktywne fizycznie i piją więcej słodkich, gazowanych napojów. Mają również wskaźnik masy ciała większy niż rówieśnicy.

“Wczesne dzieciństwo to okres krytyczny dla rozwoju mózgu i kształtowania się zachowania” – zwraca uwagę kierująca badaniami, dr Linda Pagani z University of Montreal. – Zdrowy rozsądek podpowiada, że czas przed telewizorem zabiera nam czas, który można spędzić, angażując dziecko w inne, ubogacające jego rozwój zajęcia, które sprzyjają rozwojowi poznawczemu, behawioralnemu i ruchowemu”.

“Choć spodziewaliśmy się, że wpływ telewizji we wczesnym dzieciństwie ustąpi u dzieci po około 7,5 roku – fakt, że ujemne skutki nadal trwają, jest dość zniechęcający. Nasze wyniki są mocnym argumentem przeciwko zbyt długiemu oglądaniu telewizji przez maluchy” – dodała Pagani.

Psychologowie podkreślają, że dopóki brakuje naukowych dowodów na to, że oglądanie telewizji może być dla maluchów korzystne, rodzice powinni ograniczyć ich kontakt z telewizją i zachęcić dzieci do innych zajęć, np. pomocnych w nauce języka. Duże znaczenie ma wspólne czytanie książek czy zabawy rozwijające wyobraźnię, choć dobre są nawet zwykłe rozmowy przy posiłkach czy podczas kąpieli.

“Jeśli chodzi o dzieci w wieku od dwóch do pięciu lat, to zachęcajmy do dawkowania im pewnej ilości telewizji edukacyjnej dobrej jakości i odpowiedniej dla wieku” – dodają eksperci brytyjskiej organizacji National Literacy Trust, promującej m.in. wychowanie przez czytelnictwo.

Jak zaznacza dr Tandon, zbyt długie oglądanie telewizji może w przypadku małych dzieci przyczynić się m.in. do opóźnienia rozwoju mowy, agresywnego zachowania i otyłości. KOC

Szczegóły w piśmie “Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine”. ZAN

PAP – Nauka w Polsce

Odpowiedzi: 6 do tego wpisu.

  1. Lenna's Gravatar

    Autor: Lenna dnia 21.12.11 o godz. 0:56

    There’s nothing like the releif of finding what you’re looking for.

  2. Luigi Fulk's Gravatar

    Autor: Luigi Fulk dnia 26.02.12 o godz. 14:33

    I simply want to tell you that I am beginner to blogs and honestly savored you’re blog. Probably I’m going to bookmark your blog post . You amazingly come with impressive stories. Thanks a bunch for sharing your blog site.

  3. Hwa's Gravatar

    Autor: Hwa dnia 29.02.12 o godz. 8:11

    Heya i’m for the first time here. I came across this board and I find It truly useful & it helped me out much. I hope to give something back and aid others like you helped me.

  4. Hawkins's Gravatar

    Autor: Hawkins dnia 29.02.12 o godz. 23:37

    Just the article I was hoping to see! Thanks! I discovered your blog site site online and check a number of your early on posts. Keep up the really good operate. I recently additional increase RSS feed to help my Yahoo News Viewer. Seeking forward to reading extra from you down the line!…

  5. Eldon Merithew's Gravatar

    Autor: Eldon Merithew dnia 14.03.12 o godz. 16:21

    Yeah bookmaking this wasn’t a risky determination great post!

  6. Alden Constancio's Gravatar

    Autor: Alden Constancio dnia 11.05.12 o godz. 8:17

    There is noticeably a bundle to know about this. I assume you made certain nice points in features also.

Dodaj swój komentarz